Prijedlog uredbe o ocjenjivanju učinkovitosti rada državnih službenika: Disciplinirati ili demotivirati?

Zagreb, 14. listopada 2024. – Slijedom „brzinskog“ sastavljanja i posljedične nedorađenosti mnogih dijelova, SDLSN RH je dojma kako je primarni cilj Prijedloga uredbe o ocjenjivanju učinkovitosti rada državnih službenika discipliniranje, a ne motiviranje kako je to deklarirala Vlada RH u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti, čiji je sastavni dio spomenuta Uredba.

Navodi se to u očitovanju SDLSN RH na Prijedlog uredbe, na kojemu se, među ostalim, temelji očitovanje reprezentativne sindikalne središnjice Nezavisnih hrvatskih sindikata, upućeno predlagatelju.

Naime, Vladina „motivirajuća svrhovitost“ Uredbe je nedostižna, s obzirom su Zakonom o plaćama u državnoj službi i javnim službama unaprijed određene kvote koliko od ukupnog broja državnih službenika i namještenika može biti ocijenjen kojom ocjenom. Naime, svega pet posto od ukupnog broja službenika i namještenika može dobiti ocjenu „izvrstan“, 15 posto njih može biti ocijenjen kao „naročito uspješan“, dok ostale ocjene „uspješan“, „zadovoljava“ ili „ne zadovoljava“, može dobiti preostalih 80 posto službenika i namještenika. Uredbom se samo detaljnije propisuje postupak ocjenjivanja službenika i namještenika, a uz to radi se i o aktu niže pravne snage u odnosu na spomenuti Zakon.

U svojem očitovanju SDLSN RH je upozorio i na nedovoljnu određenost brojnih pojmova. Među ostalim, nije definirano što se podrazumijeva pod „ostvarivanje“ odnosno pod „rezultate“ što može dovesti do problema u praksi radi kojih službenici neće unaprijed moći uskladiti svoje postupanje s normom, a poseban je problem ako njihov rad ovisi o vanjskim čimbenicima.

Neodređenost i nedorečenost pravnih normi izazvat će brojne probleme u primjeni, pa, primjerice, SDLSN RH predlaže omogućavanje čelniku tijela donošenje posebnih kriterija za ocjenjivanje službenika, kao što je navedeno u Zakonu o plaćama u državnoj službi i javnim službama i kako će se to omogućiti u pojedinim sektorima javnih službi.

Isto tako, ostaje nejasno tko ocjenjuje „najviše“ rukovodeće državne službenike, odnosno državne ili pravosudne dužnosnike, odnosno planira li se uopće provođenje postupka ocjenjivanja njihova radnog učinka. SDLSN RH je mišljenja kako bi podređenim i ocjenjivanim službenicima i namještenicima trebalo dati mogućnost, možda i anonimno, ocjenjivanja svojih ocjenjivača, odnosno nadređenih službenika.

Vezano uz obrazloženja pojedinih ocjena, SDLSN RH smatra kako je i kod ocjene „ne zadovoljava“ nužno podrobno navesti razloge zbog kojih je predložena navedena ocjena, a ne samo priložiti pisano upozorenje na mogućnost dobivanja negativne ocjene, tim više što dobivanje ocjene „ne zadovoljava“ može rezultirati gubitkom radnog/službeničkog odnosa.

Ovdje, iako nije predmet odredbi Prijedloga uredbe već Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama, SDLSN RH posebno naglašava ustavnopravni aspekt odnosno pitanje ustavnosti odredbe članka 10. stavka 6. sukladno kojoj državnom službeniku i namješteniku koji je ocijenjen ocjenom „ne zadovoljava“ prestaje državna služba u skladu s propisima o državnim službenicima.

U svojem očitovanju, SDLSN RH propitkuje i zašto se u Odbor za preispitivanje ocjena imenuju samo rukovodeći državni službenici, dakle ocjenjivači, a ne netko od ocjenjivanih državnih službenika ili netko od predstavnika sindikata, ako unutar državnog tijela postoji sindikat. SDLSN RH je mišljenja kako bi u postupku preispitivanja ocjena trebao biti imenovan barem jedan član iz reda najbrojnijeg sindikata koji djeluje u okviru tog državnog tijela. Također, SDLSN RH predlaže propisivanje obveze Odboru da razmotri i ocjenu „ne zadovoljava“ koja dovodi do najrigoroznijih posljedica za državnog službenika.

Podsjećamo, prethodno se Odbor državne uprave SDLSN RH očitovao na Nacrt prijedloga uredbe u sklopu eSavjetovanja.

S obzirom da se radi o osjetljivom području koje ima izravne i značajne reperkusije na službenički odnos službenika i namještenika, te imajući u vidu stupanje na snagu Uredbe tek 1. siječnja 2025., Odbor državne uprave SDLSN RH i SDLSN RH mišljenja su kako je trebalo ostaviti dulji rok kako za eSavjetovanje, tako i za očitovanje na Prijedlog uredbe.